@ElsVanlommel Profile picture

Els Vanlommel

@ElsVanlommel

Wiskunde, onderwijs en de combinatie van deze twee. Tweets volledig in eigen naam.

Similar User
Ann Dooms photo

@AnnDooms

Pedro Tytgat photo

@PedroTytgat

Buiten De Krijtlijnen photo

@dekrijtlijnen

Eva Maesen photo

@EvaMaesen

Machteld Verbruggen photo

@MachteldVerbru1

Raf Feys photo

@FeysRaf

Michiel Wils photo

@MichielWils

Leerpunt.be photo

@Leerpuntbe

An Vanfroyenhoven photo

@AnVanfr

Walentina Cools photo

@WalentinaCools

Yves Demaertelaere photo

@YDemaertelaere

Jeroen Backs photo

@jeroenbacks

Rinke Vanhoeck photo

@Rinke_Vanhoeck

Natacha Gesquière photo

@NachaGesquiere

K_W_ photo

@willems_kurt

De ´kennis is vies´-visie zit na al die jaren diep ingebakken in het systeem...

De school waar ik lesgeef werd doorgelicht en ontving voor alles een groene code. ‘Een uitzonderlijk rapport’, klonk het, Tijdens een gesprek merkte een inspecteur op dat er ‘toch nog te veel aandacht gaat naar kennis’. Zou hij zelf de ironie van zijn opmerking inzien. 🙄



Ik gaf vandaag nascholing op Dag vd Wiskunde (Kulak). Hoe minimumdoelen omzetten in de praktijk met de vakgroep? Daar komt nu, door de vage doelen, een pak meer werk bij kijken. Alle verzuchtingen van leraren op X heb ik live gehoord. Zelden zo´n eensgezindheid. #luisternaarons


Els Vanlommel Reposted

Vroeger zagen lkr in bepaalde scholen ook al veel meer dan het leerplan of ET maar de basis was wel voldoende om van te vertrekken. Vrijheid van wiskundeonderwijs is voor mij een zeer vreemd begrip.


"Wil je de lat op hetzelfde niveau houden en “studenten met onvoldoende competenties effectief niet laten slagen”, moet je soms over je grenzen gaan als docent." demorgen.be/ts-b312dd2e/


Els Vanlommel Reposted

Analysis of 1,657 4th/5th grade lessons in 317 classrooms in 4 districts finds "students’ exposure to mathematical language varies substantially across lessons" and students make more progress in classrooms where teachers use more mathematical language: bit.ly/3AyE8aq


Deze podcast is een aanrader voor leraren wiskunde. De meest recente aflevering gaat over automatiseren van routines. @rastokke

🚀 New Episode Alert! 🚀 Practical solo episode on how to build automaticity with math facts. Thanks to the amazing @brian_poncy & @amandavande1 for your help. Please share far and wide! podcasts.apple.com/ca/podcast/cha…



Els Vanlommel Reposted

Dat een kritische vraag moeten beantwoorden niet als een leerervaring wordt beschouwd, maar als een inbreuk op de eigen 'safe space' is de negatie van leren en zou eigenlijk compleet onaanvaardbaar moeten zijn.


Tip voor wiskundeleraren: de inspiratiegids 'Taalbewust wiskunde geven' van het Vlaams Talenplatform. Veel concrete praktijktips en vlot leesbaar. Ook interessant voor wie niet in een meertalige context lesgeeft! @VLTalenplatform #iedereentaalleerkracht klascement.net/kiezenvoorstem…


Els Vanlommel Reposted

In Iran, a student harassed by her university’s morality police over her “improper” hijab didn’t back down. She turned her body into a protest, stripping to her underwear and marching through campus—defying a regime that constantly controls women’s bodies. Her act is a powerful…


Els Vanlommel Reposted

We stellen het webinar “Hoe voorkom je dat het uit de hand loopt in de klas?” van onze gedragsexpert @VerbrugghenGert, gedurende één week gratis ter beschikking. thomasmore.mediaspace.kaltura.com/media/ExCEL-le…

Tweet Image 1

Enkele dagen geleden werd een nieuw grootste priemgetal ontdekt! Het is een zogenaamde Mersenne-priem: 2^136279841-1. Bestaat uit iets meer dan 41 miljoen cijfers. Dat is meer dan 16 miljoen meer dan het vorige grootste priemgetal 🥳 mersenne.org


Els Vanlommel Reposted

Boeiend draadje tussen experten over rekening houden met thuissituatie. Probleem is echter dat na 3 dagen niemand weet te vertellen hoe ik dat als leerkracht zou moeten doen. Al goed werkt de vloer, de echte #experten verder en weten we dat eigenlijk al lang...

Dit is inderdaad een steeds groter wordend probleem. Onze leerplannen leggen de lat te laag qua taal, de door onze leraren gehanteerde taaldidactiek is niet effectief en jonge kinderen krijgen te weinig kennis van de wereld.



Els Vanlommel Reposted

Een terugblik op de succesvolle tweede editie van ons MathFest 2024 #MathFest #Brugge #wiskunde: platformwiskunde.be/mathfest-2024-…


Tip voor wiskundeleraren: lerend netwerk wijze lessen wiskunde. Schrijf nu in!

Tweet Image 1

Els Vanlommel Reposted

Sure is astounding how many in education believe the best way to help students improve at something... ...is to have students avoid doing that very thing.


Els Vanlommel Reposted

Science of learning TL;DR ➡️ Remembering stuff is good. ➡️ To think, you need stuff to think with. ➡️ If you have stuff in your long-term memory you can think about stuff much more deeply. ➡️ Retrieving stuff from your long-term memory helps it stay there. ➡️ Retrieval doesn’t…


Els Vanlommel Reposted

Vandaag dat ‘heel lastige klasje’. ‘Moeilijke’ lln. alleen aan een bank, boek klaar op de bank, bord aan. Rustig zitten en beginnen. Les rustig verlopen. Een van de ‘lastige’ leerlingen: ‘Een fijne les, mevrouw.’ Mijn dag is goed. Controle, rust en vakkennis. Meer is het niet.


Weer iets voor op het prikbord aan het wiskundelokaal... Knap opiniestuk!

Waarom zou je nu tegen een wet zijn die het verspreiden van kinderporno een halt wil toeroepen? Tijd om de technologische kant van de zaak te belichten. tijd.be/opinie/column/…



Lestip om gespreid herhalen te forceren. Dagelijks thuis oefenen bij de geziene leerstof, weektoets v alles v hele week, enkele weken later grote herhalingstoets v heel hoofdstuk én examens einde semester. Tussendoor lessen starten met korte retrieval practice. Werkt super goed!


´Als je met een meisje van 14 hebt gesproken die haar hoofd niet meer goed kan bewegen omdat ze ernstig verbrand raakte, dan krijgt wiskunde ook een emotionele lading. Je kan iemands leven veranderen.´ tijd.be/ondernemen/wet…


Loading...

Something went wrong.


Something went wrong.